azores Faial and Pico

Please register or login

Welcome to ScubaBoard, the world's largest scuba diving community. Registration is not required to read the forums, but we encourage you to join. Joining has its benefits and enables you to participate in the discussions.

Benefits of registering include

  • Ability to post and comment on topics and discussions.
  • A Free photo gallery to share your dive photos with the world.
  • You can make this box go away

Joining is quick and easy. Log in or Register now!

willem tel

Registered
Messages
48
Reaction score
1
Location
holland
# of dives
200 - 499
Azoren 2018


Onze vakantie keuze is op de Azoren gevallen .

Temeer omdat we al eens daar geweest zijn en we er goede ervaring hadden .

We willen deze keer kiezen voor drie eilandjes Santa Maria ,Pico en Faial

Maar bij het boeken blijkt dat allemaal lastig en moeilijk te zijn ,alle transfers moeten dan blijkbaar via Lissabon lopen !

Ook bij het reisbureau konden ze ons niets aansmeren wat beter was ,daarom dus eindelijk gekozen voor Faial en Pico omdat deze erg dicht bij elkaar liggen en makkelijk te doen zijn per Ferry .

Wij vlogen met KLM naar Lissabon en met Sata Air door naar Horta op Faial de vlucht aansluitingen is nogal een puzzel en zeker de moeite waard om even voor te gaan zitten om te voorkomen dat je een nacht moet overblijven op Lissabon .

Er zijn wel vluchten die rechtstreeks naar Terceira gaan en dan door vliegen naar San Miguel maar ook dan moet je weer een binnelandse vlucht hebben die er dus wel is rechtstreeks ,niet via Lissabon .

Maar deze zijn op internet niet te vinden ,het blijkt zelfs zo te zijn als je met TAP air vliegt dat deze binnenlandse vluchten gratis zijn mits het binnen 24 uur aansluit op je landing .

Het is dus zeker de moeite waard om dit goed na te zien mocht je plannen maken


Landen op Horta airport Faial is een eitje ,klein vliegveld alles snel geregeld we worden opgehaald door Tiago van Dive Azores ,het is maar een kort ritje naar de duikschool 5 minuten

Waar we kennis maken met andere en onze duikbagage achter laten .

Het blijkt een soort van schuurtje /strandhuis te zijn dat in de haven staat ,zoals er daar meerdere staan die meestal whale watching doen en soms ook duiken .

Dive Azores was de enigste die ik via internet had gevonden dus daarom was de keuze daarop gevallen


Op het eerste gezicht lijkt het allemaal ok te zijn

Je kan er met de boot twee duiken per dag maken of zelfs twee in de ochtend en twee in de middag

Praktijk is dat ze zoals de andere daar ook leven van Whale watch

Het is nog vroeg in het seizoen dus hebben ze maar een boot in het water liggen ,wat er op neer komt dat ze maar een duik per dag doen

In de ochtend is de boot voor whale watch en in de middag voor het duiken ,mits het te slecht weer is dan wordt er in de ochtend ook gedoken in een beschutte baai

Achteraf gezien :

Vriendelijk personeel ,prima boot met backup aan boord wat duiken betreft zeker niet vroeg in het seizoen gaan

Tevens zover mij bekend is het aantal stekken erg beperkt ook al is het mooi onder water na een week heb je alle stekken toch wel zeker twee keer gedaan

Faial is een klein mooi eiland behoorlijk steil ,zo ook onder water dat betekend dat je eigenlijk geen kantduiken kan maken het is blijkbaar te moeilijk om in en uit het water te komen

Persoonlijk als ik terug ga dan is het voor hooguit drie dagen en wat later in het seizoen


Pico

De oversteek per Ferry kost een paar euro en duurt 20 minuten

Ook hier te voren het internet wat afgestruind ,wel wat info gevonden

Allereerst Cowfisch dive center deze bestaat niet meer ,maar een van de eigenaren Pedro Marques Alvares is bezig weer een bedrijf op te zetten en opereerd op dit moment vanuit een Pickup en huurt zijn spullen per keer

Aardige vent ,maar je snapt dat dit nogal wat heen en weer gehobbel is ,op dit moment nog geen aanrader naar mijn idee

Op internet nog Twin Peaks gevonden de foto geeft aan dat het in een soort van garage zit en oogt niet profesioneel voor mijn gevoel

We gaan voor CW Azores in Madelena daar een dag gedoken en toch maar weer verder op zoek

Om een aantal redenen het is iedere keer een half uurtje rijden en ze hebben geen nitrox ,maar heel attent verwijzen ze ons naar Twin Peaks en heel persoonlijk ,het is een duikschool met veel jong personeel wat veel onrust geeft wel een heel kinky uitstraling heeft en waar op het laatst steeds dingen aangepast moeten worden ,dat werd me in die ene dag wel duidelijk .Voor mij is dat veel te onrustig ,persoonlijk ga ik voor rust overzicht en degelijk heid .Wel twee leuke duiken met hen gemaakt


Uiteindelijk dus toch bij Twin Peaks terecht gekomen ,wat op de foto een shabby garage leek blijkt een technische duikschool te zijn BSAC .

Goed uitgerust en bekwaam personeel we hebben daar toffe duiken kunnen maken samen met wat andere die er al jaren kwamen omdat ze er zo tevreden over waren en dat kunnen wij uiteindelijk alleen maar onderschrijven

Het duiken op Pico kan per boot

Maar gebeurt niet zo veel dat heeft met het seizoen te maken

Op het eiland kan je makkelijk vier jaargetijden per dag hebben ,daardoor is het makkelijker om met de bus naar een kant van het eiland te rijden ipv er omheen te moeten varen

Ook hier heb je langs de kant snel diepte ,maar wel het voordeel dat er veel oude kleine haventjes zijn van waaruit je te water kan zonder problemen ,bootverkeer is er eigenlijk niet meer

Alle havens hebben openbare toiletten en stromend water/douche keurig onderhouden .Soms is er een voorzienig waar je iets kan eten en drinken

Verder een schitterend eiland .Maar de charme is in Horta op Faial vind ik buiten het piepkleine centrum is Pico redelijk nieuw en moet het van zijn natuur hebben en de mini dorpjes langs het water


Wat betreft de haaien ,walvissen en Molla’s als je die wil spotten zal je diep in de beurs moeten en dan nog moet je te voren goed oriënteren in welke tijd van het jaar ze er zijn en vanuit welk eiland je wat wil gaan zien zodat je minder uren hoeft te varen voor je op de plaats van bestemming bent je zal ook met voldoende mensen moeten zijn anders varen ze niet uit informeer bij meerdere scholen of ze voldoende klanten hebben op dat moment .
 

Back
Top Bottom