Dutch scuba fans?

Please register or login

Welcome to ScubaBoard, the world's largest scuba diving community. Registration is not required to read the forums, but we encourage you to join. Joining has its benefits and enables you to participate in the discussions.

Benefits of registering include

  • Ability to post and comment on topics and discussions.
  • A Free photo gallery to share your dive photos with the world.
  • You can make this box go away

Joining is quick and easy. Log in or Register now!

Klinkt vet, is het inderdaad doorgegaan? Wat voor setup was het, en beviel het?

Yes! We hebben een intro gekregen over de SSI XR Foundations.
Ik duik al droog (al is de afgelopen weken in wetsuit toch ook wel weer leuk en lekker) en met BP/W. De intro was voor mij met name de dubbel 12 en de longhose setup. Enige wat ik niet mee had was eigenlijk de canister light.

Was een prima intro duikje, je merkt, omdat het niet je eigen set is, dat niet alles ideaal en goed afgesteld is, dus ik had wat meer moeite met met name trim. En het was toch een stuk zwaarder, merkte dat mijn vinnen te slap waren, dus ik een hoop energie aan het verspillen was.

De boodschappenlijst voor duikspullen is weer een stuk langer geworden...
 
Nice! Ik heb afgelopen jaar m'n hele setup GUE-compatible gemaakt, volgende week donderdag eindelijk beginnen aan Fundamentals!
 
Nice! Ik heb afgelopen jaar m'n hele setup GUE-compatible gemaakt, volgende week donderdag eindelijk beginnen aan Fundamentals!
Succes! Je gaat er vast heel veel van leren.

Vorige week hebben m'n vriend en ik een CCR intro gehad. We zijn nog lang niet zo ver (net Tech 1 achter de rug) maar we kregen de kans dus hebben die gegrepen.
Ik vroeg me altijd of of dit wel iets voor mij ging zijn maar vond het echt heel leuk en interessant. Was bang dat het gewicht van de JJ (GUE configuratie) nog een ding zou zijn maar ook dat viel mee, kon het goed hebben. Had ook verwacht dat het trimmen een stuk lastiger zou zijn maar ook dat was goed te doen. Met meer taakbelasting wordt dat vast een ander verhaal :wink:.

Dus dat wordt sparen ben ik bang...
 
Succes! Je gaat er vast heel veel van leren.

Vorige week hebben m'n vriend en ik een CCR intro gehad. We zijn nog lang niet zo ver (net Tech 1 achter de rug) maar we kregen de kans dus hebben die gegrepen.
Ik vroeg me altijd of of dit wel iets voor mij ging zijn maar vond het echt heel leuk en interessant. Was bang dat het gewicht van de JJ (GUE configuratie) nog een ding zou zijn maar ook dat viel mee, kon het goed hebben. Had ook verwacht dat het trimmen een stuk lastiger zou zijn maar ook dat was goed te doen. Met meer taakbelasting wordt dat vast een ander verhaal :wink:.

Dus dat wordt sparen ben ik bang...

Dat wordt inderdaad sparen vrees ik. Zo gaat het meestal als je iets nieuws als een scooter of rebreather probeert…

Er zitten veel voor en nadelen aan een rebreather. Eigenlijk is ccr en oc duiken totaal verschillend. Deco, gas planning, gas keuzes, failures, skills (bijvoorbeeld scr mode) enz.
 
Nice! Ik heb afgelopen jaar m'n hele setup GUE-compatible gemaakt, volgende week donderdag eindelijk beginnen aan Fundamentals!
Succes en veel plezier met fundamentals. :)
 
Gaaf, veel plezier!!

Thanks! Gisteren na vier hele intensieve dagen m'n felbegeerde GUE Fundamentals gehaald (met een Recreational Pass omdat ik nog single tank duik). Alle verhalen die ik er eerder over heb gelezen kloppen: het is echt keihard werken maar het waren de meest waardevolle vier dagen voor m'n duik-skills.

Donderdag een dagje theorie gehad, en wat workshops rond gas analyse en de gear configuratie. Ik had een P-weight in mijn backplate en Erik (onze instructeur) vermoedde dat dat de reden was dat ik steeds naar voren kieperde onder water. P-weight er dus uit gehaald en het gewicht naar een ouderwetse loodgordel gebracht. Dat scheelde de eerste duikdag meteen merkbaar: veel stabieler in het water en veel makkelijker om een goed "platform" te vinden.

Dat is dan ook meteen hèt buzzword van de rest van de cursus: een stabiel platform.

Vrijdag, de eerste duikdag, vooral gewerkt aan vintechnieken en de "basic 5". De frog kick had ik al aardig onder de knie maar Erik wist er toch nog een paar fijne tweaks aan te geven die het efficiënter en rustiger maken. Back kick was in eerste instantie een ramp (ik zwom achteruit omhoog) maar na twee dagen oefenen is dat nu ook een prima back kick geworden. Echt stoer om je zo in het water te kunnen positioneren.

Zaterdag gewerkt aan S-drills: eerst uitgebreid op het land, daarna tijdens twee duiken S-drills stationair en zwemmend als team geoefend. Valve drill was voor mij niet heel ingewikkeld; in single tank is dat vooral een oefening in "kun je je kraan aanraken en bewegen". Eén andere cursist ging voor een Tech Pass, hij moest wel de hele dans doen in dubbelset.

Zondag tenslotte de unconcious diver lift geoefend (voor de Tech Pass cursist) waarbij ik het slachtoffer speelde. Tijdens deze duik ook de hele SMB deployment dans gedaan (weer eerst op het land, daarna onder water).

In de laatste duik kwam alles samen: een unconcious diver lift met een rondje over het platform, een valve drill (voor de Tech Pass cursist), een S-drill, en tenslotte een S-drill met opstijging waarbij ik de "deco captain" was en de SMB schoot. Onwijs stoer om met z'n drieën als team een gecontroleerde opstijging met stops te maken, tijdens het gas delen en met de task load van een SMB spool. We voelden ons echt even ninja's onder water :cool:

Heel erg tevreden met wat ik de afgelopen dagen geleerd heb, ik kan niet wachten om het in praktijk te brengen. Volgens Erik is mijn platform goed genoeg dat ik zonder veel moeite voor een Tech Pass Upgrade kan slagen in de toekomst. Dat was wel tof om te horen :D

Heel erg te spreken over Erik ook, heel fijne en rustige instructeur met een hoop ervaring vanuit o.a. Ghost Diving en de duikprojecten die hij vanuit Wageningen University doet.

Nu dus duiken, duiken, duiken om skills te verfijnen en dan in de toekomst misschien de Tech Upgrade doen. En wie weet in de toekomst Tech 1 😋
 
Net voor de vakantie wat verkouden, en na mijn vakantie teruggekomen met een luchtweg infectie...Hopelijk valt er volgende week weer een keer te duiken.
 
https://www.shearwater.com/products/swift/

Back
Top Bottom