Dutch scuba fans?

Please register or login

Welcome to ScubaBoard, the world's largest scuba diving community. Registration is not required to read the forums, but we encourage you to join. Joining has its benefits and enables you to participate in the discussions.

Benefits of registering include

  • Ability to post and comment on topics and discussions.
  • A Free photo gallery to share your dive photos with the world.
  • You can make this box go away

Joining is quick and easy. Log in or Register now!

Hey @Thombalabomba, volgens mij kwam ik je ook al tegen in het duikers-topic op he Tweakers.net forum. Welkom hier! Ik ga in september Fundamentals doen met Erik Wurz, ik zal tegen die tijd uitgebreid verslag doen.

Ik duik zelf regelmatig in Slijk-Ewijk en af en toe in De Beldert, laat maar weten als je een keer wilt aanhaken!
Ik haak zeker graag een keer aan! Ik ben nu mijn gear (weer) aan get opbouwen en me dus ook aan het oriënteren voor wat vervolgopleidingen en training aangezien ik uiteindelijk een aantal diepere wrakken wil bezoeken.
 
Ik haak zeker graag een keer aan! Ik ben nu mijn gear (weer) aan get opbouwen en me dus ook aan het oriënteren voor wat vervolgopleidingen en training aangezien ik uiteindelijk een aantal diepere wrakken wil bezoeken.

Leuk, laat maar weten wanneer je een keer zin en tijd hebt. En als je richting GUE Fundamentals wilt gaan, zou ik aanraden om je gear vast in die configuratie (backplate, wing, longhose) op te bouwen. Kan ook prima met een wetsuit trouwens, je kunt prima leuk in Nederland duiken zonder meteen een droogpak aan te schaffen.
 
Zeker even wennen ja, maar ik moet zeggen dat het me meeviel. Je moet alleen wel echt opletten dat je op tijd lucht uit je pak dumpt, anders zijn de laatste paar meters (ondiep) niet te doen. Ben één keer ongewenst aan de oppervlakte gekomen maar dat was aan het eind van de duik, na alle stops, vlakbij de kant waar de plas maar 2-3 meter diep is.

Ik heb ook een vrij dik onderpak (Mola Mola Thermoflexx+) dus heb ook aardig wat lood nodig: 8kg bovenop m'n stainless steel backplate. Heb gisteren een reep lood op m'n backplate geschroefd, en twee kleine loodpockets op de flesband gezet, dus morgenochtend bij Slijk-Ewijk eens testen hoe dat bevalt.

Wat voor onderpak gebruik jij nu, en hoeveel lood? En hoeveel lood had je nodig met dat dikkere onderpak?
Wonder boven wonder heb ik de lucht in de voeten kunnen vermijden....maar af en toe was het heel lastig om in die laatste 2 meters onder te blijven...
Tegelijkertijd met de overstap naar droogpak heb ik ook een backplate en wing gekocht, dus vergelijken is wat lastig met BCD en natpak.
Ik had een Weezle extreme + onderpak waar ik 10,5kg nodig had naast de steel backplate (en zelfs dan was het hard werken op de laatste ondiepe meters). Ik heb nu een Kwark Navy en zit nog op 9.5kg, maar hier kan nog wel wat vanaf. Duikt nu wel lekker...
Hier was ik niet echt op in gegaan net, maar het droogpak duiken an sich is echt heerlijk zeg! Als je een beetje speelt met de lucht in het pak is het veel makkelijker om mooi horizontaal in trim te liggen. En na de duik droog en warm het water uit komen is wel echt heerlijk!

Helemaal mee eens! Ik vraag me wel af hoe straks weer een keer 'nat duiken' me bevalt. Benieuwd of ik droog blijf duiken, of toch een nat en droog seizoen ga hebben.
 
Ik had een Weezle extreme + onderpak waar ik 10,5kg nodig had naast de steel backplate (en zelfs dan was het hard werken op de laatste ondiepe meters). Ik heb nu een Kwark Navy en zit nog op 9.5kg

Duik je met een enkele fles of dubbelset? Ik zou de overstap naar een dubbelset bijna overwegen alleen al om van het gedoe met lood af te zijn...

Benieuwd of ik droog blijf duiken, of toch een nat en droog seizoen ga hebben

Ik zie eigenlijk weinig reden meer om nat te duiken. Voor de duik is het in een droogpak wel even zweten maar dat geldt in een wetsuit eigenlijk ook. En het comfort van warm en droog uit het water stappen (en niet in je nakie achter je auto staan) is toch wel erg prettig.

Denk dat ik er gewoon een dunner onderpak bij neem, en dan wat lood van m'n systeem haal, als het water warmer wordt.
 
Duik je met een enkele fles of dubbelset? Ik zou de overstap naar een dubbelset bijna overwegen alleen al om van het gedoe met lood af te zijn...
Ik duik nu met enkel 12L.
Dubbelset begint langzaam met potlood wel in de planning te komen...Noodzakelijk om een klein stapje richting technisch duiken te maken.

Ik zie eigenlijk weinig reden meer om nat te duiken. Voor de duik is het in een droogpak wel even zweten maar dat geldt in een wetsuit eigenlijk ook. En het comfort van warm en droog uit het water stappen (en niet in je nakie achter je auto staan) is toch wel erg prettig.

Denk dat ik er gewoon een dunner onderpak bij neem, en dan wat lood van m'n systeem haal, als het water warmer wordt.

Ik ben niet bepaald een koukleum, dus warm is voor mij niet perse comfortabel...in het water gaat het nu heerlijk, maar veel warmer moet het niet worden.
Aan de andere kant zal nat duiken, met alleen backplate en wing, zonder enig lood, ook heerlijk makkelijk voelen.
 
Dubbelset begint langzaam met potlood wel in de planning te komen...Noodzakelijk om een klein stapje richting technisch duiken te maken

Hier ook, hoewel ik Fundamentals later dit jaar ga doen met m'n enkele fles, en dus voor een Recreational Pass ga. Nu nog overstappen naar een dubbelset brengt weer een flinke investering met zich mee, ik ben nog financieel herstellende van het droogpak 😂. Tegen de tijd dat ik naar een dubbelset wil switchen, doe ik wel een Tech Pass upgrade (eventueel voorafgegaan door een Doubles Primer).

Aan de andere kant zal nat duiken, met alleen backplate en wing, zonder enig lood, ook heerlijk makkelijk voelen

Ik had met m'n wetsuit en BP/W nog steeds wel wat lood nodig, hoewel het met droogpak wel iets meer is ja.
 
Hier ook, hoewel ik Fundamentals later dit jaar ga doen met m'n enkele fles, en dus voor een Recreational Pass ga. Nu nog overstappen naar een dubbelset brengt weer een flinke investering met zich mee, ik ben nog financieel herstellende van het droogpak 😂. Tegen de tijd dat ik naar een dubbelset wil switchen, doe ik wel een Tech Pass upgrade (eventueel voorafgegaan door een Doubles Primer).



Ik had met m'n wetsuit en BP/W nog steeds wel wat lood nodig, hoewel het met droogpak wel iets meer is ja.

Af en toe is het wel een pijnlijke hobby voor de portemonnee inderdaad...
Mijn buddy en ik zijn ons aan het orienteren op de SSI XR Foundations. SSI eist hiervoor een volledige tech-setup. Dus dat wordt weer een flink budget sparen :(
 
Af en toe is het wel een pijnlijke hobby voor de portemonnee inderdaad...
Mijn buddy en ik zijn ons aan het orienteren op de SSI XR Foundations. SSI eist hiervoor een volledige tech-setup. Dus dat wordt weer een flink budget sparen :(
Ik ben foundations aan het vergelijken met fundamentals, aangezien mijn LDS ze beide aanbiedt. Lastig...
 
Af en toe is het wel een pijnlijke hobby voor de portemonnee inderdaad...
Mijn buddy en ik zijn ons aan het orienteren op de SSI XR Foundations. SSI eist hiervoor een volledige tech-setup. Dus dat wordt weer een flink budget sparen :(

Ik heb vorig jaar via Marktplaats voor een redelijke prijs een backplate + harnas + wing gekocht van Halcyon. Misschien de moeite om dat in de gaten te houden. Je automatenset ombouwen naar een longhose setup is niet heel duur (twee slangen vervangen) en verder heb je wat boltsnaps nodig.

Een canister light is wel duur, maar weet niet of dat voor SSI Foundations nodig is? Voor GUE Fundamentals is dat alleen verplicht voor de Tech Pass. Hoewel ik wel een canister light heb, ga ik voor de Rec Pass. De lamp was dus nog niet eens nodig geweest.
 
https://www.shearwater.com/products/perdix-ai/

Back
Top Bottom