Dutch scuba fans?

Please register or login

Welcome to ScubaBoard, the world's largest scuba diving community. Registration is not required to read the forums, but we encourage you to join. Joining has its benefits and enables you to participate in the discussions.

Benefits of registering include

  • Ability to post and comment on topics and discussions.
  • A Free photo gallery to share your dive photos with the world.
  • You can make this box go away

Joining is quick and easy. Log in or Register now!

Als ik er zo even snel naar kijk en bijvoorbeeld deze Reddit-thread lees, lijkt het erop dat GUE Fundamentals meer tijd neemt (4-5 dagen vs. 16 uur bij SSI) en die tijd vooral heel uitgebreid besteedt aan basic skills. Ik lees ook overal dat de kwaliteitsstandaard voor GUE-instructeurs zo'n beetje de strengste in de duikwereld is.

Voor mij waren twee dingen doorslaggevend voor de keuze voor Fundamentals:
- De historie van GUE, en de standaarden en configuratie die daaruit zijn voortgekomen
- Je leest overal dat Fundamentals zo'n beetje de beste duikcursus is die er bestaat, ongeacht wat je verder met duiken van plan bent, en ongeacht met welke organisatie je verder wilt trainen
 
Duik je met een enkele fles of dubbelset? Ik zou de overstap naar een dubbelset bijna overwegen alleen al om van het gedoe met lood af te zijn...



Ik zie eigenlijk weinig reden meer om nat te duiken. Voor de duik is het in een droogpak wel even zweten maar dat geldt in een wetsuit eigenlijk ook. En het comfort van warm en droog uit het water stappen (en niet in je nakie achter je auto staan) is toch wel erg prettig.

Denk dat ik er gewoon een dunner onderpak bij neem, en dan wat lood van m'n systeem haal, als het water warmer wordt.
Zo'n groot verschil in uitloding is er niet tss een mono en bi. Hangt echt af van het gewicht vd individuele flessen.

Stel je duikt met een 15L (typisch lage landen setje) van 20kg dan is de set zonder kranen 5kg negatief. Mijn lichte D12 set weegt per set 13.7kg dus is zonder kranen lichter onderwater dan die 15L (3,4kg). Natuurlijk voegen de kranen en banden van de dubbelset wel extra gewicht toe, maar niet zo erg veel. Maw je uitloding tss een Mono en dubbelset zal waarschijnlijk maar een kilo of 2 (max) schelen.

Veel succes met de fundies... Leuke cursus.
 
Zo'n groot verschil in uitloding is er niet tss een mono en bi. Hangt echt af van het gewicht vd individuele flessen.

Ah, thanks, dat wist ik niet. Ik ging er van uit dat een dubbelset aanzienlijk zwaarder zou zijn.

Veel succes met de fundies... Leuke cursus.

Dank je, ben heel benieuwd! Nog een paar maandjes om me een beetje in te lezen en te zorgen dat ik fatsoenlijk uitgetrimd in het water lig, en dan kan de task loading beginnen 😃
 
Mij is verteld dat dit een goede moderne interpretatie is van gue fundamentals maar ik kan nog weinig real life ervaringen/vergelijkingen vinden.

Ik heb nog geen ervaring dus ik ben misschien niet helemaal de juiste persoon om daar iets over te zeggen maar als ik naar het lesmateriaal van GUE Fundamentals kijk, krijg ik niet het idee dat daar een "moderne interpretatie" op nodig is.
 
Hoi, mijn naam is Wouter, 48 jaar, en ik heb 2 weken geleden mijn Padi Open Water gehaald. Ik heb inmiddels een set om te duiken, en wil uiteindelijk vooral onder water gaan filmen. Ik moet mijn eerste "echte" duik nog maken, en moet zeggen dat ik het best spannend vind. Ik woon zelf in Alkmaar, dus als iemand zin heeft om een keer in bijvoorbeeld Vinkeveen te duiken, dan hoor ik het graag. Ik ben een voorzichtige beginnende duiker, dus het liefst begin ik rust aan op een diepte van 10 a 12 meter :).

Ik moet nog veel leren dus ik ben liever voorzichtig :wink:
 
Hoi, mijn naam is Wouter, 48 jaar, en ik heb 2 weken geleden mijn Padi Open Water gehaald.

Hi, welkom! Leuk dat je begonnen bent met duiken, dat is de belangrijkste stap :wink:. Ik kan Slijk-Ewijk en De Beldert ook aanraden, zijn allebei erg toegankelijke plassen om rustig (en ondiep) te wennen en toch wat leuke dingen te zien.
 
Ik ben foundations aan het vergelijken met fundamentals, aangezien mijn LDS ze beide aanbiedt. Lastig...

Ik heb een prettige klik met instructeurs bij mijn LDS. Dit helpt bij mijn keus...zijn enthousiast, prettig in de omgang en naar mijn idee kundig waar ik wat van leren.
 
Ik heb vorig jaar via Marktplaats voor een redelijke prijs een backplate + harnas + wing gekocht van Halcyon. Misschien de moeite om dat in de gaten te houden. Je automatenset ombouwen naar een longhose setup is niet heel duur (twee slangen vervangen) en verder heb je wat boltsnaps nodig.

Een canister light is wel duur, maar weet niet of dat voor SSI Foundations nodig is? Voor GUE Fundamentals is dat alleen verplicht voor de Tech Pass. Hoewel ik wel een canister light heb, ga ik voor de Rec Pass. De lamp was dus nog niet eens nodig geweest.

Boltsnaps en backplate heb ik :wink:...maar voor de longhose set up op de dubbel 12, heb je al een nieuwe eerste stage nodig, doe dan ook gelijk maar de 2nd stage.
De light weet ik eerlijk gezegd even niet. Ik heb het volgens mij niet hard in de specs zien staan, maar wel ergens gelezen dat het 'eigenlijk' wel moet. Hetzelfde zit tussen mijn oren voor de upgrade naar een wat serieusere computer.
 
Zo'n groot verschil in uitloding is er niet tss een mono en bi. Hangt echt af van het gewicht vd individuele flessen.

Stel je duikt met een 15L (typisch lage landen setje) van 20kg dan is de set zonder kranen 5kg negatief. Mijn lichte D12 set weegt per set 13.7kg dus is zonder kranen lichter onderwater dan die 15L (3,4kg). Natuurlijk voegen de kranen en banden van de dubbelset wel extra gewicht toe, maar niet zo erg veel. Maw je uitloding tss een Mono en dubbelset zal waarschijnlijk maar een kilo of 2 (max) schelen.

Veel succes met de fundies... Leuke cursus.

een enkel 12 zit hier al snel op 18,8kg (zo even uit m'n hoofd). dat maal 2, plus de manifold, is toch echt een stuk meer dan de extra 9,5kg aan lood die ik nu nodig heb bij een enkele tank...mogelijk dat de grotere wing nog iets zal compenseren?
 
https://www.shearwater.com/products/teric/

Back
Top Bottom