Dutch scuba fans?

Please register or login

Welcome to ScubaBoard, the world's largest scuba diving community. Registration is not required to read the forums, but we encourage you to join. Joining has its benefits and enables you to participate in the discussions.

Benefits of registering include

  • Ability to post and comment on topics and discussions.
  • A Free photo gallery to share your dive photos with the world.
  • You can make this box go away

Joining is quick and easy. Log in or Register now!

Mij is verteld dat dit een goede moderne interpretatie is van gue fundamentals maar ik kan nog weinig real life ervaringen/vergelijkingen vinden.
Ik heb laatst een introgesprek gehad, over de XR cursussen. Het is technisch duiken, maar vanuit de opbouw van SSI. Ik heb tot nu toe niet het idee dat er echt fundamentele (pun not intended) verschillen zitten tussen Fundies of XR foundations. Geen idee of er grote verschillen zitten in de trainingsduur en kosten er van, zover niet in verdiept.
 
Hoi, mijn naam is Wouter, 48 jaar, en ik heb 2 weken geleden mijn Padi Open Water gehaald. Ik heb inmiddels een set om te duiken, en wil uiteindelijk vooral onder water gaan filmen. Ik moet mijn eerste "echte" duik nog maken, en moet zeggen dat ik het best spannend vind. Ik woon zelf in Alkmaar, dus als iemand zin heeft om een keer in bijvoorbeeld Vinkeveen te duiken, dan hoor ik het graag. Ik ben een voorzichtige beginnende duiker, dus het liefst begin ik rust aan op een diepte van 10 a 12 meter :).

Ik moet nog veel leren dus ik ben liever voorzichtig :wink:

Welkom! Nu begint de hobby pas echt!
 
Boltsnaps en backplate heb ik :wink:...maar voor de longhose set up op de dubbel 12, heb je al een nieuwe eerste stage nodig, doe dan ook gelijk maar de 2nd stage.
De light weet ik eerlijk gezegd even niet. Ik heb het volgens mij niet hard in de specs zien staan, maar wel ergens gelezen dat het 'eigenlijk' wel moet. Hetzelfde zit tussen mijn oren voor de upgrade naar een wat serieusere computer.

Ah, als je meteen naar een dubbelset wilt dan wordt het wel wat duurder ja. Ik blijf voor nu even bij een enkele set. Voor GUE Fundamentals met een Tech Pass is een lamp met goodman handle verplicht. Weet niet hoe dat bij SSI zit.
 
Ah, als je meteen naar een dubbelset wilt dan wordt het wel wat duurder ja. Ik blijf voor nu even bij een enkele set. Voor GUE Fundamentals met een Tech Pass is een lamp met goodman handle verplicht. Weet niet hoe dat bij SSI zit.
De dubbel 12 is verplicht voor SSI XR Foundations. Optioneel zou het volgens mij ook sidemount kunnen, maar dat zie ik niet zitten.
 
Feitelijk maakt het echt totaal niet uit waar je een cursus doet. Overal zijn techduikers. De instructeur kan nog wel wat uitmaken, de persoon moet ook bij je passen.
Wil je sidemount of rebreather, dan kan dat niet overal direct (of kon vroeger geheel niet).
Ik heb alles van iantd, bevalt me prima. Heb cursussen over de gehele wereld gevolgd en was de eerste ccr cave instructeur in Nederland. Die opleiding heb ik bij Tom Mount gedaan, dat was de oprichter van de iantd, helaas nu overleden.
 
Feitelijk maakt het echt totaal niet uit waar je een cursus doet. Overal zijn techduikers. De instructeur kan nog wel wat uitmaken, de persoon moet ook bij je passen.
Klinkt als de goede instelling! Uiteraard nog geen tech ervaring, maar ik sta er zo ook in.
 
een enkel 12 zit hier al snel op 18,8kg (zo even uit m'n hoofd). dat maal 2, plus de manifold, is toch echt een stuk meer dan de extra 9,5kg aan lood die ik nu nodig heb bij een enkele tank...mogelijk dat de grotere wing nog iets zal compenseren?
Een 12l fles zit rond de 14kg. Tenzij je naar 300bar flessen gaat kijken maar die ga je denk ik niet tegenkomen als dubbelset.
Het negatieve gewicht tussen een 12l en een d12 is echter niet zo een groot verschil, zoals Beemster al aangeeft zal dit maar een paar kg in lood schelen.
De Wing is enkel iets breder maar heeft dezelfde inhoud.
 
Is there any plans to have a ‘recreational’ CCR configuration (for depths similar to TDI extended range), I understand that the GUE JJ-CCR is a good configuration for exploration/complex dives, but maybe there is a demand for something more intermediate, or are we saying that there is no such thing?

een enkel 12 zit hier al snel op 18,8kg (zo even uit m'n hoofd). dat maal 2, plus de manifold, is toch echt een stuk meer dan de extra 9,5kg aan lood die ik nu nodig heb bij een enkele tank...mogelijk dat de grotere wing nog iets zal compenseren?
Ik geloof dat jij eens wat naar 't ogief van wat D12 sets moet gaan kijken. Het gewicht van de fles (zonder kranen en banden) staat er mooi op hoor. Ik had 6 dubbelsets (nu nog 2, duik meestal met de JJ) en die schommelden allemaal rond de 14kg per fles. Sommige een beetje lichter andere wat zwaarder (voornamelijk die met een platte bodem).
 
Paar opmerkingen over fundies... het feit dat na GUE meer en meer agencies een fundies achtige cursus in hun curriculum hebben gezet geeft al aan dat er in 't (technisch) duiken nood aan is. Dus zowiezo is 't een grote plus om zo'n instap cursus te doen (bij GUE verplicht als je verder wilt gaan in technisch duiken).

Qua instructeurs ken ik er wel enkele (bij TDI en IANTD) die erg strakke essentials cursussen geven, 't zijn dan ook zelf GUE duikers ;-) Langs de andere kant heb ik aan de waterkant ook wel een aantal instructeurs bezig gezien waar ik van dacht "jongens... laat het zijn".

Wat belangrijk is als je nadenkt over technisch duiken is het lange termijn plan. Een grote hierin is duiknetwerk / buddies. Je kan een super goede cursus hebben gedraaid en een prachtig c-kaartje hebben, maar als je geen buddies hebt om mee te duiken kom je niet ver. Technisch duiken kost geld, en als je in de lage landen woont moet je ook nog eens reizen om aan die diepe technische wrakken of grotten te geraken. Dus vraag altijd ook of je potentiele instructeur een duiknetwerk heeft en je kan introduceren.

Bij GUE is dit uberhaupt niet nodig... de standardisatie zorgt ervoor dat je direct een wereldwijd netwerk hebt van duikers. Ik duik erg veel als "walk on" met andere GUE teams, en soms zijn dat best serieuze duiken. Dat zou ik niet zomaar doen met niet GUE duikers, dan zijn er toch wat oefen duiken nodig en veel praten om op dezelfde lijn te zitten.

Dat wilt niet zeggen dat GUE de enige keuze is... helemaal niet, maar bovenstaande is wel iets om mee te nemen wanneer je je technische duiktoekomst gaat plannen.
 
Paar opmerkingen over fundies... het feit dat na GUE meer en meer agencies een fundies achtige cursus in hun curriculum hebben gezet geeft al aan dat er in 't (technisch) duiken nood aan is. Dus zowiezo is 't een grote plus om zo'n instap cursus te doen (bij GUE verplicht als je verder wilt gaan in technisch duiken).

Qua instructeurs ken ik er wel enkele (bij TDI en IANTD) die erg strakke essentials cursussen geven, 't zijn dan ook zelf GUE duikers ;-) Langs de andere kant heb ik aan de waterkant ook wel een aantal instructeurs bezig gezien waar ik van dacht "jongens... laat het zijn".

Wat belangrijk is als je nadenkt over technisch duiken is het lange termijn plan. Een grote hierin is duiknetwerk / buddies. Je kan een super goede cursus hebben gedraaid en een prachtig c-kaartje hebben, maar als je geen buddies hebt om mee te duiken kom je niet ver. Technisch duiken kost geld, en als je in de lage landen woont moet je ook nog eens reizen om aan die diepe technische wrakken of grotten te geraken. Dus vraag altijd ook of je potentiele instructeur een duiknetwerk heeft en je kan introduceren.

Bij GUE is dit uberhaupt niet nodig... de standardisatie zorgt ervoor dat je direct een wereldwijd netwerk hebt van duikers. Ik duik erg veel als "walk on" met andere GUE teams, en soms zijn dat best serieuze duiken. Dat zou ik niet zomaar doen met niet GUE duikers, dan zijn er toch wat oefen duiken nodig en veel praten om op dezelfde lijn te zitten.

Dat wilt niet zeggen dat GUE de enige keuze is... helemaal niet, maar bovenstaande is wel iets om mee te nemen wanneer je je technische duiktoekomst gaat plannen.
in 2008 heb ik mijn fundamentail gedaan, 2012 cave 1, 2016 tech 1 en in 2017 cave 2. Tot twee jaar geleden was ik het volledig met je eens geweest. Ik dook toen ook met andere mensen in grotten en maakte toen ook Tech duiken met mensen met wie ik nog nooit gedoken had.

De tijd heeft echter niet stil gestaan. Ik heb de laatste paar jaren veel dingen meegemaakt. ik heb de laatst 2 jaar bijna volledig met mijn GUE jj CCR gedoken. Waar Ik vroeger veel trainingsduiken maakte, maak ik nu minstens iedere 2 weken een tech duik in de OosterSchelde of een cave duik in een mijn. Daarnaast heb ik ook nog wat langere trips af en toe en wat projecten.

Wat me wel opvalt bij GUE is dat de route met een rebreather erg kort is. Mensen doen ccr1 en gaan daarna al hun pasjes combineren. Bijvoorbeeld tech2, cave 2 en dpv cave. Ik zie soms erg goede duikers. Maar ik zie soms ook erg trieste dingen.

Ik zal wat voorbeelden noemen.

-Een Tech 1 duik waarbij ik een buddy moet uitleggen hoe zijn perdix in cc mode moet als we al in het water liggen. Tijdens de duik heeft hij het setpoint niet geswitched naar 1.2 maar op 0.7 gelaten. Perdix geeft veel te veel deco aan. Dit krijg je als je met ccr1 alleen wat duikjes tot 18 meter diepte maakt…

- Duik bij felicitas waarbij zowel de zuurstof stage als nitrox stage worden meegenomen naar het diepe gedeelte. Scr met nitrox is mijn inziens voldoende, maar zuurstof stage hoeft echt niet mee naar bijna 50 meter diepte voor als je met de rebreather een failure hebt in het zuurstof circuit. Als je enkele minuten dieper dan 30 meter bent dan snap ik dat je misschien de nitrox stage niet dropt, maar de zuurstof niet droppen bij christine of felicitas vind ik vragen om een problemen…

- persoon met cave 2 en nog een zooi pasjes die door de mijn stuitert en regelmatig het plafond en bodem raakt. Hij kan oc een goede duiker zijn. Maar met de rebreather bakt hij er niets van.

Bij cave 1, cave 2, tech 1 en tech 2 maken mensen in de cursus de duiken waarvoor ze gebrevetteerd worden. Ze duiken daarbij ook op dezelfde manier als waarbij ze echt de duiken gaan maken. Met ccr1 leren ze de jj ccr bedienen, maar ze maken niet echt de duiken.

Ik durf niet meer met onbekenden GUE ccr duikers te duiken in mijnen, grotten. en/of diepe plaatsen, ook al hebben ze een hoop pasjes, pasjes zeggen me niet meer zo veel. Iemand kan een geweldige oc duiker zijn, maar een beginner met een rebreather.

(Ik kan nog een dieptepunt vertellen, maar dat laat ik hier liever achterwege.)

ik heb geen spijt van mijn route. Toch twijfel ik als iemand wil gaan techduiken of het de beste route is, Als iemand zijn of haar doel echt techduiken is zou ik zo vroeg mogelijk beginnen met een rebreather. Ik zou daar zo veel mogelijk ervaring mee opdoen en daar de zo veel mogelijk training mee willen doen.

Als ik dpv cave ga doen, dan kies ik niet voor GUE, ik kies voor een organisatie waar ik het met mijn jj kan doen. Zo wil ik de duiken uiteindelijk ook maken. Ik heb inmiddels al ccr technical cave diver gedaan bij iantd omdat de training hier niet beschikbaar was van GUE . Ik heb daar een hoop geleerd. Dit terwijl een GUE cave en ccr instructeur zei dat je met cave 2 voldoende had en ccr1. Het was alleen maar een gasberekening.… Daarom was ik de laatst keer ineen overhead situatie ook de enige GUE duiker met inflatorslangen op ziin stage en was ik ook de enige die ervaring had met scr.…

Ik vind het oc gedeelte van GUE goed, ccr 1 is een goede training en ccr 2 ook. Maar het niveau van GUE ccr duikers bij bepaald duiken laat af en toe behoorlijk te wensen over, dit in tegenstelling tot GUE oc duikers. GUE als organisatie en instructeurs dragen daar toe bij. Het is een zooitje. De ene GUE ccr instructeur zegt dat je met ccr1 en cave 2 wel grotduiken mag maken en de andere zegt van niet. Andere organisaties hebben hier een betere lijn getrokken en daar is ccr cave wel beschikbaar in Europa.
 
https://www.shearwater.com/products/swift/

Back
Top Bottom